English info

10 sposobów na nowy model biznesowy dla twojego startupu

Autor: Damian Strzelczyk

Data: 20 października 2014

Rozpoczynasz pracę nad swoim pomysłem biznesowym. Od pierwszego momentu, w którym genialny pomysł pojawił się w Twojej głowie zapewne masz jego wielką wizję w przyszłości. W Twojej głowie pojawiają się pierwsze pomysły na model biznesowy, sposób, w jaki możesz na tym pomyśle zarabiać. Rozpoczynasz pracę nad projektem, pewnego dnia uruchamiasz działalność i wychodzisz na rynek.

startup3

Gdy myślimy o innowacyjnych projektach biznesowych, zazwyczaj nasza koncentracja idzie w stronę produktu, którego nie ma jeszcze na rynku. Innowacja to jednak również wprowadzenie modelu biznesowego, który do tej pory nie był w danej branży realizowany. Przez wiele lat chcąc słuchać muzyki naszego ulubionego zespołu musieliśmy wybrać się do sklepu, zakupić płytę CD, a następnie słuchać jej na odtwarzaczu stacjonarnym lub przenośnym. Następnie nastała era mp3, kiedy muzykę z zakupionych płyt CD na własnym komputerze konwertowaliśmy do pliku mp3. Następną rewolucją był sklep iTunes, gdzie piosenki w formie elektronicznej mogliśmy w legalny sposób zakupić przez internet. W końcu nastała era spotify, gdzie w modelu subskrypcyjnym płacimy miesięczny abonament za możliwość korzystania z usługi dostępu do muzyki. To ten sam produkt, ale czasami inny kanał dystrybucji produktu, a czasami inny rodzaj strumienia przychodów.

Weźmy przykład pizzerii jako tradycyjnego biznesu, dla którego poszukamy innowacji w obszarze modelu biznesowego. Obecnie sposób funkcjonowania pizzerii to sprzedaż pizzy oraz makaronów w lokalu, a także ichdostawa. Klienci uiszczają opłatę za konkretne danie.

1.Opłata za korzystanie

Kiedy kupujemy nocleg w hotelu, uiszczamy opłatę za korzystanie z tego pokoju przez okres zazwyczaj 21h czyli tzw. doby hotelowej. Analogicznie taki mechanizm zastosować można do restauracji. Można wprowadzić stałą opłatę za możliwość jedzenia przez 20h lub opłatę zależną od czasu spędzonego w restauracji. Zamiast płacić za konkretne danie, płacimy za każdą minutę od wejścia do lokalu.

2. Abonament

Część lokali gastronomicznych działających na rynku wprowadziło abonamentowy model funkcjonowania, zazwyczaj w segmencie klienta biznesowego. Jeśli restauracja ma menu na lunch każdego dnia, możemy dać okolicznym firmom możliwość wykupienia abonamentu, w ramach którego otrzymają dostęp do menu lunchowego przez okres najbliższych 30 dni. Restauracja już pierwszego dnia ma środki na koncie, z których może korzystać oraz w łatwiejszy sposób może planować ilość przygotowywanych posiłków. Dla firmy korzyścią może być niższa cena obiadów.

Cały tekst zmajduje się w magazynie TREND w wersji PDF - plik można bezpłatnie pobrać TUTAJ.