English info

Jak zrobić startup?

Autor: Damian Strzelczyk

Data: 21 marca 2013

Czy biznesu można się nauczyć? Czy wiedza zdobywana przez studentów na uczelniach ekonomicznych daje im dobre podstawy, by spróbować sił we własnym biznesie? W ofercie dydaktycznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie od lat można znaleźć przedmioty takie jak „Biznesplan” czy „Trening Przedsiębiorczości”. Jednak czy to wystarczy, by studenci dzięki pozyskanej wiedzy, zamiast marzyć o pracy w międzynarodowej korporacji, decydowali się na otwieranie własnych biznesów?

startup

Wydaje się, że obecnie panuje pewna moda na posiadanie własnej firmy. Posiadanie startupu przez młode osoby to już nie tylko alternatywa dla nużącej pracy w korporacji, ale często pewien dość osobliwy styl życia. Kiedy już wpadniemy na odpowiedni pomysł na biznes, należy od słów przejść do czynów. Niestety, brak odpowiedniego planu działania i dobrze sprecyzowanego modelu biznesowego bardzo często jest kluczowym czynnikiem, przez który nowe biznesy odnoszą porażkę.

Gdzie jednak znaleźć wiedzę potrzebną do tego, by nauczyć się jak zbudować startup, który odniesie sukces? To, czego potrzebuje każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi, to zbudowanie  sprawnie funkcjonującego i rentownego modelu biznesowego. Jedną z najbardziej popularnych pozycji wydawniczych wśród startupowców jest książka „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera” wydana przez wydawnictwo Helion. Książka została stworzona przez 470 praktyków z 45 krajów i zaprezentowano w niej uniwersalne narzędzie, które w usystematyzowany sposób umożliwia  zaprojektowanie modelu biznesowego dla swojej działalności. Inną pozycją wartą uwagi jest książka „Metoda Lean Startup”, której autorem jest Eric Ries. Opisana jest w niej metoda, która pozwala maksymalizować szanse na sukces nowo powstałego startupu. Jedną z propozycji autora jest rozpoczęcie działalności z „minimalnie satysfakcjonującym produktem”, który nie będzie posiadał wszystkich kluczowych funkcjonalności, jednak umożliwi organizacji uczenie się oraz dostosowywanie produktu do potrzeb swoich klientów.

Miejscem, gdzie można otworzyć własną firmę i otrzymać kompleksowe wsparcie, są  Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej. Osoby, które zdecydują się na otworzenie swojej firmy w ramach AIP korzystają z pakietu usług AIP 2.0 – obejmuje on trzy obszary kluczowe dla rozwoju każdego przedsiębiorstwa: firmę, wiedzę oraz społeczność. Obszar wiedzy obejmuje takie elementy, jak Startup Kick-off, Startup Mentoring oraz Startup Training.

Startup Kick-off to seria trzech indywidualnych spotkań z przedstawicielem AIP w pierwszych miesiącach działalności. W trakcie spotkań doskonalony jest model biznesowy, weryfikowane są bieżące postępy przedsiębiorcy oraz wspólnie rozwiązywane są kluczowe problemy, które ograniczają rozwój startupu. Kolejnym elementem obszaru wiedzy jest Startup Mentoring, czyli możliwość spotkania z przedsiębiorcami, którzy odnieśli potężny sukces, działając w ramach AIP i chcą dzielić się swoją wiedzą z osobami, które stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Startup Trainingi to szkolenia, które są regularnie organizowane w biurze AIP. Inkubator organizuje co najmniej jedno szkolenie w tygodniu o tematyce przydatnej osobom, które rozwijają swój startup – warsztaty sprzedażowe, warsztaty budowania marki, czy szkolenie z marketingu internetowego. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości stawiają na rozwój osób, które uczestniczą w programie AIP. Zamierzeniem jest, by każda osoba po okresie 2 lat obecności w AIP była dobrze przygotowana do pełnienia roli samodzielnego przedsiębiorcy.

Czytanie podręczników dla właścicieli startupów oraz korzystanie ze wsparcia Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości to tylko niektóre ze sposobów, które pozwalają maksymalizować szanse na powodzenie rozwoju naszego pomysłu biznesowego. Nie należy zapominać o elemencie społecznościowym i nie należy mieć tutaj na myśli obecności naszej firmy w Social Media. Częścią przedsiębiorczego stylu życia jest obecność na licznych imprezach, konferencjach i spotkaniach dla przedsiębiorców i pozyskiwanie coraz to nowych kontaktów. Startupy, które działają w ramach AIP, co miesiąc spotykają się na imprezie „Startup Mixer”, która organizowana jest w jednym z miejskich klubów lub restauracji. Każdej takiej imprezie towarzyszą prezentacje kilku startupów, wybory najlepszego pomysłu biznesowego oraz prelekcja eksperta biznesu. Po części oficjalnej przedsiębiorcy mają możliwość integracji w sprzyjającej atmosferze.

Otwierając własną firmę bez wątpienia ma się na uwadze okres, w jakim się znajdujemy. Decyzji o otworzeniu własnej firmy bez wątpienia towarzyszy szczegółowa analiza ryzyka z tym związanego. Ponieważ budowa startupu wymaga dużego poświęcenia, największe sukcesy odnoszą osoby, które budując swoją firmę, poświęcają się w pełni projektowi i nie traktują go jako uzupełnienia do pracy na etacie. Z tego też powodu bardzo wiele osób rozpoczyna budowę swojego biznesu podczas studiów, kiedy to jeszcze nie mają kredytu i masy innych zobowiązań. W późniejszym okresie dużo trudniej jest zrezygnować z ciepłej posady i przejść na drogę budowania własnego przedsiębiorstwa.

Czy budowę startupu sukcesu można zatem określić jako pewną sekwencję określonych czynności, wykonanych w odpowiednim czasie, które decydują o powodzeniu projektu? W procesie budowania własnej firmy istotna jest funkcja samego przedsiębiorcy. Osoby, które posiadają tzw. smykałkę do biznesu, są w stanie dużo płynniej budować swoje przedsięwzięcie biznesowe, jednak przy obecnych narzędziach sukces jest na wyciągnięcie ręki każdego. Nie żyjemy w czasach, gdy jesteśmy skazani na naukę na własnych błędach lub rady najbliższych nam ludzi – znajomych, przyjaciół i rodziny. Dostęp do wiedzy na temat tego, jakie czynniki są decydujące o powodzeniu w biznesie, a które mogą wpływać znacząco na porażkę projektu, jest niezwykle prosty, a mimo to jedne projekty odnoszą sukces, a drugie ponoszą klęskę. Żadna wiedza nie zastąpi nam jednak doświadczenia, jakie zdobywamy, prowadząc własny startup. Z opinii osób zaangażowanych w obsługę startupów z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości wynika, że o sukcesie danej firmy bardzo często nie decyduje innowacyjny pomysł na biznes, ale właśnie wiedza i osobowość przedsiębiorcy, który ten pomysł realizuje i wdraża. Może właśnie Ty jesteś taką osobą?