Data: 19 marca 2014
„Jutro idę do VC rozmawiać o moim startupie. Ostatnio zrobiliśmy testy A/B i chyba czeka nas pivot.” Dla osoby, która stawia swoje pierwsze kroki w biznesie, slang używany wśród startupowców może być zupełnie niezrozumiały. Ten artykuł to mały słownik dla osób, które zaczynają swoją przygodę z biznesem.
Czym tak naprawdę jest startup? Definicji jest wiele, dla jednych to przedsiębiorstwo w początkowej fazie rozwoju, dla innych jest to mała firma związana z branżą nowych technologii. Najbardziej rozpowszechnioną definicję stworzył Steve Blank - autor „Podręcznika budowy startupu”; według niego startup to tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego. Eric Ries, inny popularny wśród początkujących przedsiębiorców autor i przedsiębiorca, w swojej książce „Lean Startup” twierdzi, że startup to organizacja, która tworzy produkty i usługi w warunkach skrajnej niepewności. Czy startup to firma? Firma może być lub nie być startupem. Startup może nie być firmą. Gdy rejestrujemy działalność w urzędzie miasta, zakładamy startup, czy firmę? Wszystko zależy od naszego nastawienia i naszej strategii. Jeśli poszukujemy modelu biznesowego, który pozwoli nam skalować i rozszerzać naszą działalność, to możemy się nazwać startupem. Jeśli ktoś otwiera piekarnię i po prostu piecze bułki, to ma firmę. Jeśli, ktoś otwiera piekarnię, ale cały czas szuka sposobu na to, by zrewolucjonizować rynek piekarniczy i rozszerzyć obszar swojej działalności na cały świat, wtedy możemy mówić o startupie.
To zaledwie fragment artykułu - aby przeczytać całość, pobierz darmowy PDF z magazynem TREND - nr 2/2014.