English info

Specjalistą od marketingu być - certyfikaty CIM

Autor: Anna Grodecka

Data: 4 kwietnia 2010

Studiując na uczelni ekonomicznej, miałam okazję spotkać się z niepochlebnymi opiniami na temat marketingu jako tej „gorszej” z nauk, w porównaniu np. z finansami czy ekonomią. O studentach marketingu i zarządzania często mówi się, że są słabo wykwalifikowani, a nieomal każda wyższa szkoła w Polsce oferuje ten kierunek, przez co prestiż tego wykształcenia rzeczywiście się obniżył. Czy to oznacza, że absolwenci tego kierunku stoją na straconej pozycji na rynku pracy i całe życie będą musieli się tłumaczyć ze swojego wyboru?

Niekoniecznie. Chartered Institute of Marketing (CIM) oferuje szereg kursów i profesjonalnych certyfikatów z marketingu. To bardzo ciekawa oferta dla tych, którzy chcą zdobyć uznane międzynarodowe kwalifikacje i podnieść rangę swojej profesji, czy też wykształcenia.Chartered Institute of Marketing powstał w 1911 roku w Londynie, wtedy jeszcze jako Sales Managers’ Association. W 1928 roku organizacja przeprowadziła pierwsze egzaminy certyfikatowe i stopniowo rozwijała swoją ofertę edukacyjną, po drodze zmieniając parę razy nazwę. Chartered Institute of Marketing funkcjonuje pod obecną nazwą od 1989 roku. Dzisiaj jest to największa na świecie organizacja zajmująca się promowaniem profesji marketingowca i edukowaniem przedstawicieli tego zawodu. W Polsce certyfikaty CIM posiada zaledwie kilkaset osób, co czyni je dużym atutem na rynku pracy.

Wybrane certyfikaty CIM

CIM ma w swojej ofercie szereg certyfikatów powiązanych z marketingiem i sprzedażą. Część z nich nie wymaga żadnego formalnego wykształcenia marketingowego, ale są i takie, które dostępne są tylko dla grupy wybranych. Najbardziej znanymi certyfikatami CIM są: Professional Certificate in Marketing, Professional Diploma in Marketing oraz Chartered Postgraduate Diploma in Marketing. Tworzą one swoistą piramidę, w której poziom trudności wzrasta wraz z pięciem się w górę.

Egzaminy przeprowadzane są dwa razy do roku - w czerwcu i grudniu. Wykłady prezentowane podczas szkoleń są podzielone na bloki i wiele centrów egzaminacyjnych zaleca zdawanie nie więcej niż dwu modułów podczas jednej sesji egzaminacyjnej. Należy przy tym wiedzieć, że zapłata za szkolenie nie oznacza automatycznie, że możemy wziąć udział w egzaminie. Podobnie jak w przypadku egzaminu CFA, należy najpierw zostać członkiem Instytutu, co wiąże się z uiszczeniem opłaty członkowskiej.

Professional Certificate in Marketing

Professional Certificate in Marketing przeznaczony jest dla osób, które zajmują się wspieraniem działań marketingowych w firmach. Wymieniane przez CIM przykłady zawodów, w których przydatna może być wiedza zdobyta podczas tego kursu to m.in.: marketing assistant, koordynator marketingowy, menadżerowie w małych i średnich spółkach bez oficjalnego marketingowego wykształcenia. Szkolenie standardowo obejmuje cztery bloki: podstawy marketingu, analiza otoczenia firmy, rola informacji w podejmowaniu decyzji marketingowych oraz zarządzanie grupami interesariuszy.

Aby stać się posiadaczem Professional Certificate in Marketing, należy spełnić jeden warunek – posiadać Introductory Certificate in Marketing (również oferowany przez CIM) albo dyplom licencjata lub magistra. Polskie centra szkoleniowe nie stosują w tym przypadku żadnych ograniczeń uczestnictwa. Ponadto należy zdać egzamin – dwa pierwsze moduły sprawdzane są w trakcie testu, a dwa ostatnie za pomocą zadań, które można rozwiązywać także w domu.

Professional Diploma in Marketing

Kolejny certyfikat, Professional Diploma in Marketing, przeznaczony jest dla osób, które zajmują się w pracy marketingiem na poziomie operacyjnym. Program kursu został przygotowany we współpracy z pracodawcami, aby zapewnić jego praktyczną przydatność dla firmy. W związku z tym, że program ten wymaga od słuchaczy większej wiedzy niż pierwszy certyfikat, firmy szkoleniowe często wymagają od osób przystępujących do programu, aby wykazały się posiadaniem Professional Certificate in Marketing, kilkuletnim doświadczeniem zawodowym w marketingu lub ukończeniem studiów, na których przynajmniej część zajęć poświęcona była marketingowi.

Program ma cztery moduły: planowanie procesów marketingowych, tworzenie wartości klienta poprzez marketing, marketing menadżerski, zarządzanie projektami marketingowymi. Egzamin, podobnie jak w przypadku pozostałych certyfikatów CIM, obejmuje test oraz zadanie do wykonania.

Chartered Postgraduate Diploma in Marketing

Chartered Postgraduate Diploma in Marketing skierowany jest do osób, które posiadają już znaczną wiedzę w zakresie marketingu i pracują na poziomie strategicznym. Do szkolenia mogą przystąpić osoby będące posiadaczami Professional Diploma in Marketing, tytułu MBA lub porównywalnego, lub też zasiadające na stanowisku menedżerskim w marketingu.

Szkolenie obejmuje zajęcia z zakresu: otoczenie organizacji, podejmowanie decyzji strategicznych, zarządzania marką i reputacją organizacji, oraz analizy i decyzji.

Oferta szkoleniowa w Polsce

W Polsce instytut CIM reprezentuje CIM Poland. Szkolenia przygotowujące do zdania certyfikatów dostępne są w następujących firmach:

  • Instytut Rozwoju Biznesu (www.irb.pl)
  • BPP Professional Education (www.bpp.pl)
  • Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości Zarządzania im. Leona Koźmińskiego (www.wspiz.edu.pl)
  • Questus (www.questus.pl)

Firma Questus oferuje kurs stacjonarny (piątek, sobota, niedziela) i internetowy, przygotowujące do wszystkich poziomów egzaminu. Minimalny koszt kursu na poziomie Professional Certificate in Marketing to 6950 zł i nie zawiera on ceny egzaminu. Warto przy tym wiedzieć, że kurs stacjonarny prowadzony jest w języku polskim, chociaż egzamin odbywa się po angielsku. W wersji internetowej wszystko odbywa się po angielsku. Przygotowanie do Professional Diploma in Marketing w tej samej firmie jest już droższe – najtańsza opcja kosztuje 8950 zł. Kurs Professional Postgraduate Diploma in Marketing zrobiony w firmie Questus będzie nas już kosztował minimum 11950 zł.

Podobnie jak Questus, BPP Professional Education to firma, która przygotuje nas do zdania certyfikatu na wszystkich trzech poziomach. Wykłady odbywają się w języku angielskim, co jest wyróżnikiem na polskim rynku tych szkoleń, gdyż w pozostałych firmach szkoleniowych część zajęć odbywa się po polsku. Cena kursu jest podzielona na bloki – przykładowo, na poziomie Professional Diploma in Marketing jeden moduł kosztuje 2490 zł, na poziomie Professional Postgraduate Diploma in Marketing już 2700 zł. Ceny kursów obejmują przeprowadzenie egzaminu w akredytowanym centrum egzaminacyjnym.

Z kolei w Instytucie Rozwoju Biznesu oferowane są szkolenia przygotowujące do Professional Diploma in Marketing. Zajęcia odbywają się popołudniami w piątki i w soboty w centrum szkoleniowym w Serocku (zakwaterowanie i wyżywienie dodatkowo płatne). Koszt kursu to 11200 zł, przy czym cena nie obejmuje opłat egzaminacyjnych. IRB oferuje zniżki w przypadku skorzystania z kursu osób pracujących w jednej firmie.

Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości Zarządzania im. Leona Koźmińskiego oferuje kursy jedynie na najwyższym poziomie - Professional Postgraduate Diploma in Marketing. Program trwa dwa semestry, a zajęcia odbywają się w piątki i weekendy. Koszt takiego kursu to 9000 zł.

Podsumowanie

Jak widać z powyższej analizy, ceny kursów w Polsce wcale nie są niskie i w większości nie obejmują kosztów egzaminu. Przy tym nie w każdym centrum szkoleniowym wykłady prowadzone są w języku angielskim, co stanowi dosyć ubogą ofertę edukacyjną, jeśli weźmiemy pod uwagę, że egzaminy odbywają się w języku Szekspira. Dlatego warto pomyśleć o zrobieniu kursu i zdaniu egzaminu w jednym z centrów angielskich. Oczywiście nie każdy może sobie na to pozwolić ze względu na wysokie koszty lub brak czasu. Jeśli pracujemy w dużej firmie, warto namówić pracodawcę na współfinansowanie szkolenia lub wysłanie na nie paru osób – większość centrów szkoleniowych oferuje grupowe zniżki. W niektórych firmach można również obniżyć koszt kursu poprzez polecenie centrum kolejnej osobie.

Warto również zaznaczyć, że certyfikaty CIM nie należą do najłatwiejszych egzaminów. Ich zdawalność na poziomie światowym oscyluje koło 45%, w Polsce ten wskaźnik jest nieco wyższy. Dlatego też z pewnością można stwierdzić, że warto jest zainwestować w CIM – szczególnie w sytuacji, jaka wykształciła się w Polsce, gdzie przysłowiowa uczelnia w Pcimiu Dolnym oferuje magistra z marketingu.

Agnieszka Sieczka, Starszy Specjalista, Dział Marketingu, Ernst & Young

Chyba każdy zna dowcip o ogłoszeniu o pracy: Zatrudnię młodą, zdolną, świeżo po studiach, z 8-letnim stażem pracy, 4 języki, w wieku 21-24 lat. Najchętniej z ukończonymi dwoma kierunkami studiów, w pełni dyspozycyjną…. Niestety jest w tym ziarnko prawdy! Wielu studentów dobrze wie, jak duża konkurencja panuje na rynku pracy. Dlatego jak najwcześniej zgłaszają się na praktyki, kończą jednocześnie kilka kierunków, uczą się pilnie języków obcych. Na tym jednak nie koniec – również po studiach biorą udział w przeróżnych szkoleniach, kursach, seminariach…

Ale to nie są już tylko wymagania zawyżane przez pracodawców. Tak wymagający jest biznes. Światowa gospodarka, biznes nieograniczony przestrzennie, ogólnoświatowa wymiana know-how – wszystko to powoduje, że o sukcesie firmy decydują jej najbardziej wartościowe zasoby, czyli pracownicy. Rosnąca konkurencja wymaga coraz szerszej wiedzy, znajomości najlepszych wzorców, implementacji skutecznych rozwiązań. Świadoma tych wyzwań, zdecydowałam się poszerzyć swoją wiedzę o najnowsze zagadnienia z planowania marketingowego, zarządzania marką i portfolio produktów, czy zarządzania projektami.

Taką możliwość dał mi CIM. The Chartered Institute of Marketing jest największą na świecie organizacją skupiającą ponad 60 000 członków w 134 krajach na całym świecie. CIM dostarcza nie tylko bezcenną wiedzę popartą przykładami z życia, ale i w niepowtarzalny sposób przygotowuje do zarządzania marketingiem w sposób operacyjny. Nie jest to więc jedynie kolejna porcja książkowej wiedzy, ale i praktyka, z której korzystam na co dzień. CIM to także skuteczne modele i rozwiązania sprawdzone w największych organizacjach, to profesjonalne słownictwo i konkretne rady ułatwiające i usprawniające codzienną pracę z Partnerami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Wszystko to daje niepowtarzalną przewagę na rynku, nie tylko dla mnie, ale i mojej firmy.

Nina Dylewska, Asystentka w Dziale Doradztwa Transakcyjnego, Ernst & Young

Wybierając kurs Professional Diploma in Marketing (Poziom 2), kierowałam się faktem, iż jego ukończenie pozwoli mi na uzyskanie dyplomu uznawanego nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Ważne było dla mnie również, że uzyskany certyfikat jest rozpoznawalny i wysoko ceniony wśród specjalistów branży marketingowej.

Uważam, ze Poziom 2 jest kierowany zarówno do osób, które już faktycznie pracują w marketingu, jak i dla osób, które dopiero zbierają doświadczenie w tej branży. Należąc do tej drugiej grupy uczestników kursu, mogę powiedzieć, iż nauka do egzaminu wymaga nieco większego mojego wkładu w porównaniu z osobami, które mają do czynienia z case’ami marketingowymi na co dzień. Samo szkolenie to 2-3 zjazdy, podczas których poznaje się materiał i wykonuje ćwiczenia próbne podobne do tych, z którymi później spotykamy się na egzaminie. Dużo jednak czasu należy poświęcić na samodzielną naukę w domu w oparciu o podręczniki i internet. Wymaga to na pewno dużej samodyscypliny i konsekwencji, gdyż przygotowanie do egzaminu to nie jest kwestia 2-4 tygodni, tylko wiąże się z tym systematyczna nauka przez cały czas trwania kursu.