English info

Cyfrowy Polsat SA zadebiutował na GPW

Autor: Jakub Domagalski

Data: 25 maja 2008

Majowy debiut Polsatu Cyfrowego na warszawskim parkiecie był wielkim wydarzeniem. Oferta publiczna Polsatu to druga emisja pod względem wielkości wśród ofert prywatnych przedsiębiorstw, podczas 17 letniej historii Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wartość emisji wyniosła 838,5 mln zł. Dotychczasowi akcjonariusze, m. in. zbywający akcje, zobowiązali się do nieodsprzedawania akcji przez okres 180 dni od momentu debiutu na GPW. Po przeprowadzeniu oferty publicznej głównymi udziałowcami pozostali Polaris Finance, posiadający 68,2% akcji oraz Zygmunt Solorz-Żak, posiadający bezpośrednio 3,95% akcji. Mniej niż 3% akcji należy do kadry menadżerskiej. Warto podkreślić, iż Zygmunt Solorz-Żak posiada 85% akcji w Polaris Finance B.V. razem z Hieronimem Rutą (posiada 15% akcji).

„Na sesji walory cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, ponad 220 mln zł obrotu przypadło na prawie ¼ dziennego obrotu na WGPW. Chociaż otwarcie niecałe 8% ponad ceną emisyjną nie powala, to utrzymanie się na plusach przez cały dzień dobrze świadczy o spółce. Nie można jednoznacznie przypisać dobrego sentymentu na rynku do udanego debiutu, jednak na pewno miał on w tym swój udział. Niestety „jedna jaskółka wiosny nie czyni” i nie możemy założyć powrotu dobrego sentymentu na rynek pierwotny, gdyż inwestorzy bardzo selektywnie podchodzą do debiutantów. Czy do Cyfrowego Polsatu przyciągnęło ich nazwisko czy dobra wycena? Na to pytanie tylko oni znają odpowiedź” twierdzi Piotr Miednik, analityk rynku akcji z Wrocławskiego Domu Maklerskiego SA.

Spółka generuje wysokie przychody. O ile w 2005 r. wyniosły one nieco ponad 298 mln zł, to już w 2007 r. wysokość przychodów mocno przebiła poziom 790 mln zł. Jeżeli tak wysoka dynamika zostanie utrzymana, to w 2008 r. zapewne pokonany będzie poziom 1 mld zł. Równie dobrze prezentuje się dynamika zysku operacyjnego EBITDA, który cechuje kilkudziesięcioprocentowy wzrost. Zysk netto za 2007 r. wyniósł 113,4 mln zł. „Z roku na rok odnotowujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży przy wysokim poziomie rentowności. Z drugiej strony, nasza strategia, zakładająca utrzymanie dynamicznego wzrostu liczby abonentów i rozwój usług zintegrowanych m.in. poprzez zaoferowanie usług komórkowych, jest szansą na dalszy dynamiczny rozwój w przyszłości” – powiedział Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.

Spółka w swoich planach ma wprowadzenie usług telekomunikacyjnych w ramach MVNO (operator wirtualnej sieci telefonii komórkowej). Dzięki rozpoznawalnej marce, dużej sieci dystrybucyjnej oraz ponad dwumilionowej liczbie klientów, pełna gama usług i produktów telefonii komórkowej przyczyni się do wzrostu wartości spółki w najbliższych latach. Cyfrowy Polsat zamierza również konkurować na rynku szerokopasmowego dostępu do Internetu. Spółka zapowiada także zwiększenie rentowności poprzez uruchomienie własnej produkcji dekoderów oraz poszerzenie oferty o nowe produkty i usługi.

Cyfrowy Polsat to największa pod względem liczby abonentów płatna cyfrowa platforma satelitarna w Polsce. Na koniec lutego 2008 r. z usług Cyfrowego Polsatu korzystało łącznie ponad 2,150 mln abonentów (70% więcej w porównaniu z końcem 2006 r.). Platforma cyfrowa umożliwia swoim klientom odbiór 65 polskojęzycznych kanałów (m. in. kanały sportowe, muzyczne, rozrywkowe, informacyjne, dla dzieci, edukacyjne i kanały filmowe).

Najważniejsze informacje:

  • Pierwsze notowanie: 06.05.2008 r.
  • Liczba akcji: 67 081 250
  • Redukcja: 88,46%
  • Wartość oferty: 838,5 mln zł
  • Cena emisyjna: 12,50 zł
  • Najwyższa na debiucie: 13,47 zł
  • Cena zamknięcia: 13,14 zł
  • Ticker na GPW: CPS