Data: 10 listopada 2011
Polacy niechętnie zmieniają bank – taki wniosek od kilku lat można wysnuć z badań dotyczących zachowania polskich konsumentów. Mimo rosnącej świadomości finansowej wielu z nas przestaje być lojalnym wobec danego banku dopiero wtedy, gdy jego oferta staje się rażąco niekonkurencyjna. Nawet jeśli dostrzegamy wady naszego obecnego konta, często przymykamy na nie oko, z braku czasu czy też z lenistwa. To przywiązanie do jednego banku często nas sporo kosztuje – im starsze konto, tym większe prawdopodobieństwo, że płacimy za usługi, które obecnie są już w zasadzie oferowane za darmo (prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów).
Z badań ośrodka badawczego Pentor wynika, że statystyczny Polak związany jest z jednym bankiem przez około osiem lat. Co więc skłania go do zmiany banku? Niezmiennie najważniejsza jest wysokość opłat i prowizji. Jednak konkurencja cenowa ma swoje granice, dlatego w coraz większym stopniu liczą się pozostałe cechy oferty, takie jak liczba bankomatów, funkcjonalna platforma internetowa, czy też profesjonalizm pracowników banku w kontaktach z klientem.
W listopadowym wydaniu zamieściliśmy ranking kont bankowych, w którym szczególny nacisk położyliśmy nie tylko na kwestie związane z kosztami, ale także na cechy jakościowe i funkcjonalne. Pod lupę wzięliśmy aktualne oferty 28 banków, prześwietlając ich tabele opłat i prowizji, systemy transakcyjne oraz poszczególne formy komunikacji z klientem. Zachęcam do zapoznania się z raportem, gdyż wnioski z niego mogą niektórych zaskoczyć.