Data: 7 grudnia 2008
Szukaj, John Battelle, PWN, C. 49,90 zł
Książka Johna Battelle pt. "Szukaj" świetnie wpisuje się w specyfikę naszych czasów. Wbrew temu, co sugeruje okładka, nie jest to jedynie kompendium wiedzy o firmie Google. Książka ta opisuje przede wszystkim mechanizm wyszukiwania - zjawisko, które od kilkunastu lat rozwija się w niesamowitym tempie. Na pierwszy rzut oka książka o samym wyszukiwaniu może wydawać się śmiertelnie nudna. W dzisiejszym świecie wyszukiwanie jest integralną częścią naszego życia - czynnością, którą wykonujemy na co dzień i przez to traktujemy ją jako coś zwyczajnego i pozbawionego finezji. Nic bardziej błędnego. Wyszukiwanie nie kończy się bowiem tylko na tym, co widzimy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że za prostym interfejsem Google kryje się sztab ludzi, którzy nieustannie dążą do udoskonalenia procesu wyszukiwania.
John Battelle wyjaśnia, w jaki sposób twórcy skomplikowanych algorytmów stosowanych w wyszukiwarkach starają się sprostać oczekiwaniom użytkowników internetu na całym świecie, dążąc do stworzenia czegoś w rodzaju... sztucznej inteligencji. Współcześnie twórcy wyszukiwarek stawiają sobie niezwykle ambitne cele - chcą wczuć się w ludzkie potrzeby, zrozumieć je.
Możliwość wyszukiwania nie jest więc tylko prostą usługą, lecz przede wszystkim ogromnym źródłem informacji o upodobaniach i potrzebach konsumentów na całym świecie. Częstotliwość wpisywania przez nich określonych słów w wyszukiwarkach tworzy bazę danych, w której można znaleźć odpowiedź na niemal każde pytanie. To zaś sprawia, że wyszukiwarki stają się potężnym narzędziem współczesnego marketingu i zwierciadłem popkultury.
Dzięki lekturze książki "Szukaj" dowiemy się, jak przebiega proces wyszukiwania dziś, a jak wyglądał on przed powstaniem Google. Niewątpliwie bazą, na której opiera się autor, jest historia tej najsłynniejszej na świecie wyszukiwarki. Spektakularny rozwój firmy należącej do Larry'ego Page'a i Sergeya Brina jest jednak tylko pretekstem do przedstawienia modelu biznesowego, który doprowadził Google do sukcesu.
Książka może być więc przydatna w szczególności tym osobom, które chcą prowadzić swój biznes w oparciu o wirtualną rzeczywistość. Dziś nikt nie wątpi w to, że dla większości firm kluczem do sukcesu jest zaistnienie w internecie. A John Battelle patrzy na rzeczywistość nie tylko z perspektywy gigantów (do których niewątpliwie zalicza się Google), lecz także z perspektywy niewielkich firm, których działalność w dużej mierze zależy od ich rozpoznawalności wśród użytkowników internetu.
Autor książki przyznaje, że pojawienie się na rynku wyszukiwarki Google wyznaczyło początek prawdziwej rewolucji - nie tylko technologicznej, lecz także kulturowej. John Battelle nie ma jednak wątpliwości, że stworzone dotychczas możliwości odzwierciedlają zaledwie niewielką część aspiracji twórców Google - aspiracji, które wydają się zarówno fascynujące, jak i kontrowersyjne.